Zullen we het dit jaar eens anders aanpakken


Het is begin januari en iedereen staat in de startblokken om zijn of haar goede voornemens te gaan volbrengen. Ieder jaar opnieuw beginnen we eraan, van tevoren al wetend dat de kans van slagen niet heel reëel is. Toch doen we het, met de hoop dat het dit jaar wel gaat lukken.

Ik ga je niet vertellen dat je je goede voornemens in de prullenbak moet smijten, maar wil je wel een voorstel doen. Zullen we het dit jaar eens anders aanpakken?

Niet gelijk starten met een nieuw sportschool abonnement. We zijn al te vaak filantroop geweest door de sportschool te sponsoren zonder er een voet binnen te hebben gezet. Ook die gezonde lunch als tegenhanger van de uitbundige decembermaand (en de maanden ervoor), kun je in eerste instantie beter achterwege laten. Het gaat je niet helpen. Het gaat je alleen maar frustreren als je over een paar weken tot de ontdekking komt dat je goede voornemens weer niet uitvoerbaar bleken. Teleurgesteld in je eigen tekortkomingen ga je weer door op de voet die je al jaren niet verder brengt.

Zullen we het dit jaar eens anders aanpakken? Zullen we dit jaar eens beginnen bij de angel? Bij waar het echte probleem zit? In je hoofd. Pas wanneer je daar een switch kunt maken, weet je welke verandering er echt nodig is om voortaan met gemak die goede gewoonten die je al zolang wilt hebben, maar niet lijkt te kunnen volhouden, eens echt te gaan omzetten in blijvend gedrag.

Overgewicht heeft, medische oorzaken uitgesloten, meestal te maken met controle. Controle willen hebben, controle niet willen verliezen, zekerheid nodig hebben. Het is interessant om te ontdekken waar jij de controle over wilt blijven houden, wat je tegenhoudt om de controle los te laten. En als je denkt dat dit niet op jouw overgewicht of gebrek aan beweging van toepassing is. Wees dan eens eerlijk tegen jezelf wanneer je de volgende keer weer iets eet waar je achteraf spijt van hebt of weer op die bank bent blijven zitten terwijl je eigelijk best actief had kunnen zijn.

Welke behoefte wordt bij jou niet vervuld en probeer je te vervangen met bijvoorbeeld eten? Ben je moe, verdrietig, boos, gefrustreerd of eet je alleen teveel als het gezellig is? Weet je hoe je het om kunt buigen? Weet jij aan welke beweging en voedingsmiddelen jouw lichaam echt behoefte heeft? Weet je waarom jij liever op de bank blijft zitten dan dat je in beweging komt? Weet jij wat jou motiveert om wel in beweging te komen? Sta er de volgende keer eens bij stil. Houd bijvoorbeeld een week een dagboek bij waarbij je uitgebreid beschrijft wat je eet en waarom en waarom je wel of niet bent gaan sporten op een bepaald moment. Het kan je veel inzicht geven in je slechte gewoonten en je helpen om ze om te buigen naar gewoonten die wel voor je werken.

Mocht je hulp nodig hebben om er verder mee aan de slag te gaan, of heb je een stok achter de deur nodig? Dan ben ik er voor je met inspiratie via deze site of met personal (yoga) training & coaching. Ik wens je in ieder geval een actief en gezond 2018 toe!

YOU MIGHT ALSO LIKE

10 tips om je kilo’s onder controle te houden in december
December 09, 2016
Hoeveel koolhydraten zou je moeten eten per dag?
September 07, 2016
Het antidieetboek
July 28, 2016
Verander je gewoonten met yoga
April 25, 2016
De Real Meal Revolutie | Boekrecensie
March 24, 2016
Wanneer afvallen niet lukt
March 03, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *