Follow Me

Close

Voor het eerst aan een yogales meedoen en andere veelgestelde vragen

Ik weet niet of yoga wel iets voor mij is. Daar kom je alleen achter door het te proberen. Er zijn veel verschillende vormen van yoga, daar zit voor iedereen wel iets tussen. Bij Brndstf. wordt, op een down-to-earth manier, de klassieke vorm van yoga gegeven; fysieke oefeningen om je lichaam sterker en soepeler te maken en stress te verlagen. Ook wel aangeduid als hatha yoga. Je gaat er niet enorm van zweten, maar kunt het de volgende dag wel voelen in je spieren. Boek gerust een proefles of losse les om het zelf te ervaren.

Ik ben zo stijf als een plank, is yoga dan wel iets voor mij? Ja hoor, voor yoga hoef je niet lenig of flexibel te zijn. Ieder lichaam is anders en je lichaam verandert ook per dag. Het belangrijkste is dat je luistert naar je lichaam tijdens de les en de grenzen van je lichaam respecteert. Yoga heeft niets te maken met wie het lenigst is, het is geen competitie. En die lenigheid die komt meestal vanzelf!

Ik heb geen ervaring met yoga, kan ik dan wel meedoen? Om te starten met yoga heb je geen ervaring nodig. Iedereen kan het, van jong tot oud en zelfs met de meeste blessures is het nog mogelijk mee te doen aan een les. Een goede yogadocent heeft anatomieles gehad en kan je daarom eenvoudig aangepaste oefeningen voorstellen voor de onderdelen die je door een eventuele blessure niet mee kunt doen. Geef een blessure of (fysieke of mentale) beperking wel altijd vooraf door aan de docent. Je zult ontdekken dat het een hele fijne manier is om je lichaam te versterken en leniger te maken.

Vanaf welke leeftijd kun je deelnemen aan een les bij Brndstf.? De minimumleeftijd is 16 jaar.

Hoe lang duurt de yogales? De lessen kunnen variëren van 1 uur tot 90 minuten (zie lesrooster). Na de les is er nog tijd om even na te praten met de docent en andere deelnemers. Koffie, thee en water zijn (soms tegen betaling) aanwezig op de locatie.

Kan ik halverwege een blok instromen? Soms is er nog plek vrij tijdens een blok, in dat geval is het mogelijk om gedurende het blok in te stromen. Je betaald dan het lesgeld naar rato voor het blok.

Wat als ik ziek ben of een les tijdens het blok moet missen? Laat me via een mail of sms weten dat je niet aanwezig kunt zijn bij de les. Wanneer je je hebt afgemeld voor een les, dan kun je die les op een ander moment (tijdens een andere les) binnen het blok inhalen. Kijk in het rooster voor de lestijden en laat via een mailtje weten welke les je zou willen bijwonen. Ik kijk dan of er beschikbaarheid is op dat moment. Per blok kunnen maximaal 2 lessen worden ingehaald.

Je eerste yogales

Meld je aan voor een les of cursus in Rotterdam via het online inschrijfformulier (kijk in het rooster voor de beschikbare lessen). Alle lessen zijn geschikt voor beginners, tenzij anders aangegeven. Twijfel je of yoga iets voor je is? Neem dan gerust eerst contact op of boek een proefles. Wanneer je je direct na de proefles aanmeld voor een blok of cursus wordt het bedrag van de proefles verrekend met het cursusgeld voor het (resterende) blok.

Eet vooraf niet te zwaar. Eet minimaal twee uur voor aanvang van de les geen grote maaltijd meer. Yoga met een volle buik is niet prettig. Ook voor de pranayamalessen is het prettig licht te eten. Toch nog trek binnen twee uur voor de les? Eet wat fruit of iets lichts.

Zorg dat je circa 10 minuten voor aanvang van de les aanwezig bent, zodat ik je even een korte uitleg kan geven en je eventuele bijzonderheden kunt doorgeven.

Matten en kussens zijn aanwezig, je hoeft deze niet zelf mee te nemen (mag wel).

Ben je te laat? Wacht dan met binnenkomen totdat ik het seintje heb gegeven dat het kan. Bij yoga is het belangrijk dat de les niet verstoord wordt. Ben je meer dan 5 minuten te laat, dan kun je de les niet meer in.

Trek comfortabel zittende kleding aan, waarin je gemakkelijk kunt stretchen en bewegen. Zorg voor laagjes, zodat je wanneer je het warm krijgt wat uit kunt trekken en je tijdens de rust op het einde weer iets warmer kunt kleden. Een legging of soepel vallende broek en een t-shirt plus een vestje bijvoorbeeld. Yoga doe je op je blote voeten, dus schoenen heb je niet nodig. Voor de rust op het einde is het wel fijn om sokken bij je te hebben. Draag bij voorkeur geen parfum.

Zet je telefoon op stil (of doe hem uit). 

Fysieke beperkingen of zwanger? Geef het voor de les aan me door. Zwangeren in het tweede of derde trimester raad ik aan een les specifiek voor zwangeren te volgen. Afhankelijk van hoe je je lichamelijk voelt, kun je in overleg met mij ook deelnemen aan de reguliere les.