Waarom ik gestopt ben met paleo


Vandaag een persoonlijke post, ik wil je graag uitleggen hoe ik tegenwoordig eet en waarom. Nadat ik eind vorig jaar besloot te stoppen met leogoespaleo.nl en begin dit jaar startte met Brndstf.nl voelde het voor mij dat ik dat nog wel moest uitleggen. Hierbij mijn verhaal.

Ondanks dat ik sinds 2012 gepassioneerd over het paleo dieet was begon het bij mij steeds meer te knagen en voelde ik me er steeds ongemakkelijker bij. In het begin was ik erg enthousiast, net als vele anderen die net beginnen met paleo. Je eet heel puur, niets uit pakjes of zakjes en krijgt veel goede voedingsstoffen binnen. Ik at ook aanzienlijk minder koolhydraten dan ervoor en voelde me top. Ik viel er zelfs nog een paar kilo mee af en ook dat was geen ongewenste bijkomstigheid.

Naarmate de jaren vorderde merkte ik toch dat het lastig was om het vol te houden, buiten de deur ging op zich nog wel als ik me goed voorbereide, maar bij vrienden of familie was het toch wel erg lastig en ik wilde geen zeur zijn. Ik had dan ook gekozen voor een 80/20 variant, waarbij ik 80% paleo at en 20% niet-paleo wat ruimte overliet om gemakkelijker alles mee te eten bij vrienden en op feestjes. Ook had ik mijn suikerverslaving nog altijd niet onder controle waardoor ik nog weleens teruggreep op een bak ijs of chocolade, soms ook gewoon omdat het lekker was.

Iedereen is anders

Nieuwsgierig als ik ben las ik alles wat los en vast zat over paleo en gezonde voeding in het algemeen en kwam ik er steeds meer achter dat er niet 1 oplossing is voor iedereen, ook al was ik daar aanvankelijk naar op zoek. Ieder persoon en ieder lichaam is en reageert anders op zijn omgeving en voeding. Ondanks dat we genetisch misschien gelijk zijn verandert er gedurende ons leven veel in ons lichaam door onze persoonlijke leefstijl. Welvaartsziekten zijn dan ook niet genetisch bepaald, maar leefstijlgerelateerd, slechts 5% is genetisch bepaald (bron: Muskiet 2013). Wij hebben zelf dus bijna alles in de hand.

Het begon met een aardappel

Naarmate ik me meer verdiepte in voeding ontdekte ik dat een aardappel, aanvankelijk verguisd binnen paleo, eigenlijk een heel normaal natuurlijk voedingsmiddel is en dat de reden voor Loren Cordain is om ze niet te eten met name de solanine in de schil en de hoge glycemische index is. Nu eten wij Nederlanders aardappels zelden met schil en het feit dat Loren Cordain dik word van een aardappel is voor mij nog geen reden om hem niet meer te eten. Wanneer je wilt afvallen kun je aardappels misschien beter een tijdje laten staan, maar gekookte en afgekoelde aardappels bevatten ook veel resistant starch (een probioticum voor je darmen) wat juist weer heel gezond voor je kan zijn. Naar mijn idee overtreft dat laatste de argumenten van Loren Cordain. Ik begon steeds meer te twijfelen aan de juistheid van het paleo dieet en ging verder op onderzoek uit.

Kennis van traditionele volkeren

Ik verdiepte me ook steeds meer in de leefwijze van inheemse volkeren, zowel nu nog als in het verleden levende traditionele volkeren en ontdekte dat mensen met totaal uiteenlopende voedingswijzen perfect gezond konden blijven. Zoals Weston Price bijna honderd jaar geleden al schreef was er 1 gemeenschappelijke factor; volkeren die in perfecte gezondheid verkeerden aten allemaal iets van dierlijke oorsprong (niet perse vlees). Zo leefde een geïsoleerd bergvolk in Zwitserland vrijwel uitsluitend op rogge en zuivel (melk, zelfgemaakte kaas en boter van hun grazende koeien). Dat we niet dagelijks vlees, vis of zuivel nodig hebben is inmiddels ook duidelijk geworden. Veel inheemse volkeren eten wel vlees of vis, maar niet perse dagelijks en als ze het eten dan is het het hele dier, dus ook botten(bouillon), huid en orgaanvlees en zeker niet het alleen het magere (spier)vlees zoals door Loren Cordain (de grondlegger van het paleo dieet) voorschreef.

Ook leven we in een andere omgeving dan traditioneel levende volkeren. Ik neem de oude indianen als voorbeeld. Zij leefden voor het grootste deel op vlees en maïs. Wanneer wij enkel hun eetpatroon zouden overnemen dan nog worden we niet net zo gezond als zij waren. De oude indianen kregen namelijk ook veel resistant starch binnen doordat hun leefomgeving niet zo ‘steriel’ was als de onze. Aarde op de maïs werd er niet afgespoeld zoals wij wel gewend zijn te doen. Ook was hun omgeving op een ander manier veel schoner (denk aan schonere lucht, minder verontreiniging, geen plastic en kunststof verpakkingen en kleding met chemische stofjes) en hadden ze veel meer beweging dan de doorsnee westerse mens. Voor ons om vergelijkbare omstandigheden te creëren is het belangrijk resistant starch rijke voeding te eten, extra antioxidanten in de vorm van groenten en fruit te eten en erop te letten dat we voldoende bewegen, om maar wat te noemen.

Peulvruchten en granen

Zo ontdekte ik dat peulvruchten (volgens Cordain niet in het paleo dieet) ook ontzettend veel resistant starch bevatten en een goede bron van eiwitten en voedingsstoffen zijn, mits ze op de juiste manier bereid worden! Dat laatste is wel heel belangrijk, omdat dat het verschil tussen gezond en schadelijk kan zijn (nogmaals, iedereen is anders). Bereid je peulvruchten onjuist, door ze niet te weken en snel en kort te koken, dan blijven er heel veel antinutrienten aanwezig in de peulvruchten die op korte en lange termijn schade kunnen toerichten aan je lichaam. Zo merkte ik eens na het doen van een Whole30 dat ik niet tegen peulvruchten kon, maar ik had ze destijds niet juist bereid (volgens mij kwamen ze zelfs uit blik). Toen ik een tijd later peulvruchten op de traditionele manier bereidde had ik er geen last van (en nog steeds niet), het was echt een wereld van verschil.

Hetzelfde merk ik met granen. Tarwe ben en blijf ik geen voorstander van, het is een graan dat teveel veredeld en veranderd is en ik blijf daar zoveel mogelijk bij vandaan. Maar sommige andere glutenvrije granen en pseudogranen kunnen een hele goede aanvulling zijn op je dieet, mits zorgvuldig en op de juiste manier bereid. Rijst is zo’n graan dat ik geherintroduceerd heb en momenteel ben ik gierst, canihua, teff en eenkoorn aan het ontdekken.

Mijn eigen plan

Ik ben steeds meer mijn eigen plan gaan volgen. Ontdekken hoe ik en mijn gezin op voeding reageren en van daaruit heb ik mijn eigen dieet ontwikkeld. Ik voel me er veel beter bij en het geeft me ook meer ruimte. Pakjes en zakjes gebruik ik nog altijd zo min mogelijk, de basis is puur. Ik let wel op mijn koolhydraatinname (niet te hoog, niet teveel suikers). Glutenvrije (pseudo)granen eet ik af en toe. Zuivel eet ik rauw en bij voorkeur gefermenteerd, maar ook niet vaak omdat ik merk dat mijn huid dof wordt van zuivel. Peulvruchten eet ik tegenwoordig weer vaker, als vervanger voor vlees.

Vlees eet ik al jaren alleen als het wild of grasgevoerd, kleinschalig en liefdevol verzorgd is, maar de laatste tijd eet ik het steeds minder. Dat komt denk ik ook doordat ik sinds januari heel intensief met yoga bezig ben (ik volg een docentenopleiding) en ik merk dat mijn behoefte aan vlees enorm is afgenomen. Daarentegen eet ik wel meer (wildgevangen) vis en schaal- en schelpdieren. Ik heb ook regelmatig vegetarische dagen, net zoals veel tradioneel levende volkeren. Vlees en vis stonden en staan daar ook niet dagelijks op het menu en dat zal ook niet zo geweest zijn bij onze voorouders. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Zo eten de Eskimo’s bijna alleen maar vlees, maar zij hebben dan ook niet de beschikking over zoveel groenten en fruit als wij. De meeste mensen hier in het westen kunnen gelukkig zelf kiezen wat ze eten. Ik geef er de voorkeur aan om meer groenten en fruit te eten voor mijn vitaminen dan om het uit orgaanvlees te halen.

Het is dus niet zo dat ik geen paleo gerechten meer eet (of hier plaats) want dat doe ik zeker nog wel, maar ik kan niet meer zeggen dat mijn voedingspatroon paleo is. Ik heb heel veel van paleo geleerd en heb er voor mij hele bruikbare informatie uitgehaald en erdoor ook mijn hele leefstijl (beweging, stressmanagement, slaap etc) aangepast en daarin ga ik nu verder, zonder er een label op te plakken.

Ik ben ook benieuwd naar jouw zoektocht. Heb jij verschillende diëten/voedingspatronen gevolgd, of juist niet? Waar voel jij je goed bij? Wat werkt voor jou en waarom? Laat een reactie achter hieronder, ik leer ook graag van jouw ervaringen.

 

 

YOU MIGHT ALSO LIKE

One pot met haloumi, aardappel en spinazie
April 06, 2017
Review TANTE TOOS Suikerloos RAW SWEETS Workshop
March 13, 2017
Soep van geroosterde paprika en tomaten
March 08, 2017
Dit doen is misschien wel het beste voor je gezondheid
January 18, 2017
3 redenen om te gaan mediteren & hoe te beginnen
January 10, 2017
Surinaamse pindasoep met tomtom
December 12, 2016
Hoe om te gaan met tegenslag
November 16, 2016
Snelle groentesoep met harissa
November 14, 2016
Chocolade-avocadomousse op een laagje van zoete pompoen
November 06, 2016

14 Comments

Yvonne
Reply 21 juni 2016

Hallo Leonie,
Ook ik weet niet meer wat " gezond" is.
Ik eet geen pakjes en zakjes kant en klaar veel groente wat fruit en van brood zuurdesem spelt.
Misschien komt het nog door mijn schildklier of zo maar ik val ook niet af
Ik blijf maar volhouden met wat ik denk dat gezond is en hoop dat het goed komt

    Leonie
    Reply 21 juni 2016

    Hai Yvonne, ik denk zeker dat je op de goede weg bent. Veel dingen hebben tijd en rust nodig. Een gezonde leefstijl is ook meer dan voeding alleen, uiteindelijk is de hoeveelheid stress die je ervaart datgene wat je gezond, ongezond of minder fit maakt. Wat ik tot nu toe geleerd heb is het volgende.
    Om gezond te zijn moeten 6 dingen in balans zijn:
    (leef)omgeving (waar je woont, hoe je woont, je sociale contacten etc)
    voeding (wat werkt wel en niet voor jouw lichaam en dit is ook weer afhankelijk van allerlei factoren en je verleden en kan regelmatig wisselen zolang je nog niet de juiste balans voor jou hebt gevonden)
    slaap (teveel, te weinig, onregelmatig, onrustig, te laat etc)
    je darmflora (de goede bacteriën moeten in grote getale de slechte overtreffen)
    stress (hormonen moeten in balans zijn, hoe ervaar je je dagelijkse bezigheden, heb je een drukke baan, druk leven, zorgen etc)
    beweging (voldoende beweging is heel belangrijk, een paar keer sporten doordeweeks terwijl je een kantoorbaan hebt is vaak niet voldoende, je moet dagelijks voldoende bewegen -matig intensief- en het liefst niet meer dan 6 uur per dag zittend doorbrengen bijvoorbeeld.)
    Wanneer je al op 1 punt van bovenstaand lijstje niet in balans bent, zul je je ook minder fit voelen. Uiteindelijk moeten ze alle zes in balans zijn met elkaar, waarbij alles echt niet helemaal perfect hoeft te zijn.
    Wellicht heb je op een ander gebied dan voeding nog een stap te maken? Heel veel sterkte bij je zoektocht Yvonne.

Claudy
Reply 21 juni 2016

Ik herken de zoektocht. Eet nu ook nog 90% paleo maar mis iets. Eet zoveel mogelijk vegetarisch omdat vlees niet goed werkt in mijn lichaam en dan kom je met paleo toch snel uit op veel eieren. Misschien goed om toch weer eens met peulvruchten te beginnen. @maartje.....misschien ben je geïnteresseerd in een voedingslijst op maat, dus op jouw lijf geschreven en getest. Op mijn website www.claudyschonis.nl meer daarover . Kan me je worsteling zo goed voorstellen. Heb dat zelf ook gehad. Soms eet je gewoon de verkeerde dingen ook al lijken ze heel gezond. Zoals leonie ook schrijft, ieder mens is anders en reageert anders op voeding.

Natas
Reply 20 juni 2016

Paleo .....80/?
Mijn yoghurt en latte machiato kan ik echt niet missen
Wil ik ook gewoon niet
Denk dat iedereen die goed en bewust nadenkt over zijn voedselinname al heel goed op weg is
Ik eet met een tussenweg 100% glutenvrij. 100% suikervrij 80 %paleo en dan hebben we de voedselpyramide nog.
Je schrijft een eerlijk oprecht artikel
Doe wat je hart en lijf aangeeft, er zijn ergere zonden hoor dan die bak ijs

    Leonie
    Reply 20 juni 2016

    Hahaha, kwam dat zo over van die bak ijs. Nee hoor, zo erg is dat zeker niet, ik geniet er ook gewoon van hoor. Dankjewel voor je reactie, zo te lezen heb jij het voor jezelf ook al wel gevonden.

Yvonne
Reply 20 juni 2016

Wat een leuk artikel Leonie. Volgens mij is paleo ook een goed uitgangspunt om te gebruiken voor een gezond voedingspatroon. Vervolgens is het verstandig zelf op zoek te gaan naar wat het beste bij je past.

    Leonie
    Reply 20 juni 2016

    Dankjewel Yvonne en helemaal eens met wat je schrijft.

Eveline
Reply 20 juni 2016

Ik herken de zoektocht wel ja. Internet is een rijke bron van informatie, maar anderzijds wordt veel van die informatie ook gepresenteerd als zijnde 'de waarheid', er wordt al heel snel gegooid met de termen 'onderzoek' en 'wetenschappelijk', maar om de haverklap ook weer iets nieuws onder de zon. Uiteindelijk kies ik ervoor om niks uit mijn voedingspatroon te bannen, maar wel om bepaalde dingen met mate te eten. liefst wel zo puur mogelijk. Dus zo min mogelijk pakjes en zakjes. De zoektocht heeft me zeker veel opgeleverd ; een zo veel meer gevarieerd eetpatroon dan dat ik voorheen had (ontbijt; brood, lunch; brood... ;-)) en dat ook nog eens hartstikke lekker is!
Dus gewoon lekker met mate en mezelf niet vastpinnen op; paleo, vegetarisch, veganistisch, of wat dan ook! :-)

    Leonie
    Reply 20 juni 2016

    Dankjewel voor je reactie Eveline, wat fijn dat je voor jezelf ook een eetwijze hebt gevonden die bij je past. Ik weet niet zeker of je het eerste deel over informatie in algemene zin, t.a.v. mij of voor jezelf bedoeld. Mijn informatie komt in ieder geval niet van internet, maar uit boeken, seminars, (wetenschappelijk) onderzoek en eigen ervaring. Maar je hebt gelijk over internet, er staat heel veel op dat niet juist is of eenzijdig beschreven.

Maartje
Reply 20 juni 2016

Mooi artikel, zelf weet ik het echt niet meer :-(

    Leonie
    Reply 20 juni 2016

    Waar twijfel je aan Maartje? Waarom weet je het niet meer?

      Maartje
      Reply 20 juni 2016

      ik heb erg veel fysieke problemen en die worden niet minder (integendeel...)

        Leonie
        Reply 20 juni 2016

        Stuur me eens een mailtje Maartje (info apenstaartje brndstf punt NL), misschien kan ik je ergens mee (op weg) helpen.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *