Follow Me

Close

Tratak meditatie

Met deze meditatie leer je je wilskracht en focus te versterken. Het is een eenvoudige meditatie en zeer geschikt voor beginners. Doe deze meditatie dagelijks, start met 5 minuten en bouw gedurende enkele weken op tot 20 minuten.

Dit heb je nodig voor de meditatie

Net als voor iedere meditatie is het belangrijk dat je een rustige plek of ruimte opzoekt, ergens waar je even niet gestoord wordt.

De meditatie gaat het gemakkelijkst met een brandende kaars, maar als je dat niet tot je beschikking hebt kun je ook een ander voorwerp (beeldje, plant, bloem) gebruiken.

Verder heb je nodig een stoel of meditatiekussen en 10 minuten vrije tijd.

Voordat je de meditatie start

Ga rustig zitten op het (meditatie)kussen of op een stoel. Het is belangrijk dat je gedurende de meditatie rechtop blijft zitten. Kies een houding waarin je rechtop kunt blijven zitten zonder dat het pijn doet. Op een stoel is dit gemakkelijker dan op een (meditatie)kussen als je er nog niet zo getraind in bent in de lotushouding of kleermakerszit.

Plaats de kaars of het voorwerp op ongeveer 1 meter voor je, bij voorkeur op ooghoogte. Gebruik je een kaars, steek deze dan nu aan.

Voordat je de tratak meditatie begint, sluit je je ogen en adem je een aantal keer rustig in en uit. Haal adem door je neus, je mond is gesloten, en wanneer je inademt laat je je buik wat opbollen (als een ballon). Op je uitademing, ook door je neus, trek je je navel weer naar binnen. Luister naar het geluid van je ademhaling en ontspan.

 

Start nu de meditatie. Klik op de link hieronder.