Spitskool met zeekraal en norisnippers


Dit groentegerecht komt regelmatig bij ons op tafel. Mijn man is dol op spitskool, mijn dochter op zeekraal en ik op de extra jodium die we met dit gerecht binnenkrijgen :-). Het gerecht is ooit eens op vakantie in zeeland tijdens het kamperen ontstaan en is sindsdien gebleven, de combinatie van de ingrediënten past verrassend goed.

Er wordt nog weleens zorgelijk gevraagd of wij voldoende jodium binnenkrijgen, zeker nadat in februari een hoogleraar schildklierziekten het nog eens aankaartte in de media. Zonder brood zouden we allemaal een jodiumtekort krijgen, hahaha, wat een gelul (excuses my language). Van nature kregen wij mensen jodium via de zee en alles wat daarin leeft binnen, daar hebben echt geen gejodeerd brood voor nodig.

Wij krijgen misschien nog wel meer jodium binnen dan menig broodeter, want wie eet er tegenwoordig nog 6 (!) sneden brood per dag? Maar ik let er dan ook wel bewust op. Door regelmatig een visje op tafel te zetten, eieren te eten, kombu toe te voegen aan bouillons en stoofschotels, kelpnoodles en zeewieren te eten en mijn groenten zo nu en dan eens te bestrooien met gedroogde zeewieren halen wij gemiddeld wel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium. Volgens onderzoek zou er genoeg jodium in zeewieren zitten om aan de jodiumbehoefte te voldoen. Maar ook in zeegroenten als zeekraal en lamsoren vind je jodium, al zou volgens een onderzoek van het voedingscentrum er vrijwel geen jodium zitten in zeekraal terwijl andere bronnen op internet claimen dat er veel jodium in zeekraal zit. Wie heeft gelijk? Zeekraal bevat in ieder geval ook mineralen zoals magnesium, calcium, kalium en fosfor, dus eet je het niet voor de jodium dan heb je er in ieder geval voor de andere spoorelementen nog wat aan ;-), daarnaast is het gewoon erg lekker. Genoeg gepraat, op naar het recept.

Spitskool met zeekraal

Spitskool met zeekraal en norisnippers

Dit heb je nodig

1 spitskool
150 – 200 gr zeekraal
1 el norisnippers of ander gedroogd zeewier (bijvoorbeeld zeesla van Algoplus, verkrijgbaar bij de bio of vishandel)
Flinke klont boter (of kokosolie)
zout (optioneel)

Zo maak je het

Halveer de spitskool, haal de harde kern eruit en snijd hem in dunne reepjes.
Was de spitskoolreepjes en laat uitlekken (er mag nog wel wat vocht aan blijven hangen).
Spoel de zeekraal kort onder de kraan af en controleer op bruinige steeltjes, verwijder deze wanneer je ze ziet.
Verhit de boter in een hoge pan en voeg de fijngesneden spitskool toe. Roer kort door, doe het deksel op de pan en laat de spitskool op middelhoog vuur stoven. Roer af en toe even door en sluit de pan weer.
Voeg na circa 10 minuten de zeekraal toe, laat het deksel van de pan en stoof nog een paar minuutjes door tot de spitskool gaar is.
Bestrooi met de nori- of zeewiersnippers en breng eventueel nog op smaak met zout.

Eet smakelijk!

 

YOU MIGHT ALSO LIKE

Notengranola
May 15, 2017
One pot met haloumi, aardappel en spinazie
April 06, 2017
Review TANTE TOOS Suikerloos RAW SWEETS Workshop
March 13, 2017
Soep van geroosterde paprika en tomaten
March 08, 2017
Super lekkere Eggnog | sugar alert!
December 26, 2016
Surinaamse pindasoep met tomtom
December 12, 2016
Snelle groentesoep met harissa
November 14, 2016
Chocolade-avocadomousse op een laagje van zoete pompoen
November 06, 2016
Kokosmeelkoekjes | receptenruil
October 20, 2016

2 Comments

Maartje
Reply 10 april 2016

Dit klinkt heerlijk en ziet er ook zo uit! Ik eet ook geen brood dus regelmatig nori (naast vis en ei) en zeekraal vind ik zo ontzettend lekker! Jammer dat het zo prijzig is. Ik ga je recept "pinnen".

Bedankt en fijne zondag

    Leonie
    Reply 10 april 2016

    Leuk Maartje! Dankjewel en jij ook een fijne dag!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *