Verander je gewoonten met yoga


gewoonte veranderen met yoga

Iedereen heeft er in meer of mindere mate last van, slechte gewoonten. Mijn meest hardnekkige slechte gewoonte is snoepen. Regelmatig had ik trek in chocolade, het kon ineens opkomen, maar meestal werd het aangestuurd doordat ik bewust of onbewust iets had gezien, gehoord of geroken. Ik was daar heel gevoelig voor. Door yoga heb ik mijn slechte gewoonte aan kunnen pakken.

Je bent niet je gedachten

Die trek in chocolade kun je zien als een suggestie van buitenaf, het is een gedachte of een idee. Lekkere trek is net zoiets als een gedachte, het komt ‘aanwaaien’. De Kogi uit Colombia kunnen het zo mooi zeggen, ‘je hebt oren gekregen om gedachten te kunnen horen’. Hoe gek het ook klinkt, vanuit hun filosofie is een gedachte niet iets dat in jezelf ontstaat, maar ontstaat deze buiten jou en zij zijn niet de enige met een dergelijke filosofie. Eckhart Tolle zegt het ook regelmatig, ‘je bent niet je gedachten’. Gedachten kunnen worden gezien als een extern deel van jezelf, als opties die je worden aangedragen, als een ‘tool’ waar je wel of geen gebruik van kunt maken.

In de yoga filosofie wordt er ook wel gesproken over het Manasbrein; het deel van je brein dat onder andere samenwerkt met je zintuigen en aanzet tot actie. Bijvoorbeeld je ziet een tv-reclame over ijs en krijgt vervolgens trek in ijs. Dat is je Manasbrein in actie, je zintuigen namen iets waar (waar je vaak in de loop der jaren een gevoelige plek voor ontwikkeld hebt), je Manasbrein geeft een signaal dat je tot actie moet overgaan; je krijgt trek.

Het is aan jou wat je ermee doet

We ontvangen iedere dag enorm veel prikkels (gedachten, geuren, beelden). Die prikkels proberen te verminderen is mogelijk als je besluit om de rest van je leven boven op een berg te gaan mediteren, maar dat is geen realistisch scenario. Hoe je met de prikkels omgaat is wel makkelijker aan te pakken, dat is namelijk je eigen keuze. Je kunt je door de prikkels laten leiden (ik heb dat heel lang gedaan, het is niet de meest prettige optie kan ik je zeggen), je kunt het negeren of je kunt er antwoord op geven. De laatste keuze is de beste optie en ondanks dat het tegelijkertijd de moeilijkste keuze is, zul je zien dat met herhaaldelijk oefenen en doorzetten het je steeds makkelijker af zal gaan. Net zolang totdat het een nieuwe gewoonte is geworden en het als vanzelf gaat.

Je laten leiden door je Manasbrein
Een veelgebruikte optie is je te laten leiden door de prikkels die je ontvangt. Soms is er niets op tegen om dat te doen, zolang het incidenteel gebeurd, maar diep van binnen weet je meestal dat deze optie niet de juiste beslissing is. Ik heb me vaak laten leiden door mijn lekkere trek, maar ik werd er alleen maar dikker, slomer en uiteindelijk ongelukkiger van. Hoe vaker ik me liet leiden door mijn lekkere trek, hoe moeilijker het werd om er ‘nee’ tegen te zeggen. Ik kwam terecht in een vicieuze cirkel waar ik maar moeilijk uitkwam. Niet ideaal.

De gedachte of het gevoel negeren
Je kunt natuurlijk proberen om de prikkel te negeren. Ik heb het gevoel ook dikwijls proberen te negeren, maar heb ook ondervonden dat dat niet werkt. Door de gedachte of het gevoel te negeren word de prikkel vaak alleen maar sterker. Je kunt het vergelijken met iemand die tegen je praat, wanneer je diegene negeert zal zijn eerste reactie zijn om te herhalen wat hij tegen je zei, misschien neemt het volume ook nog wat toe. Zo werkt het ook met gedachten of gevoelens die je probeert te negeren, ze gaan ervan uit dat je het niet gehoord hebt, dus proberen ze nog wat duidelijker te zijn.

Bedank de suggestie

Wanneer je in jezelf dankjewel zegt voor de suggestie en vervolgens een duidelijke keuze maakt (ja of nee), kun je de gedachte of het gevoel vaak makkelijker weer loslaten (of er juist mee aan de slag gaan). In het geval van de chocolade zeg ik nu af en toe ja en vaker nee. Ik ga het niet uitleggen aan mezelf waarom niet, in het geval ik op dat moment voor nee ga, want dan gaat het idee me alsnog proberen te overtuigen.

Soms lukt het wel om gemotiveerd nee te zeggen, bij mij lukt dat meestal wanneer ik vooraf een bepaald doel gesteld heb (bijvoorbeeld gezonder eten) en dat doel door instemming met de lekkere trek in gevaar zou komen. De gedachte ging dan weer weg, vaak kwam hij toch nog even terug op een iets later moment, maar ik merkte dat hoe meer ik mezelf hierin trainde, hoe minder vaak dezelfde gedachten terugkwamen (na een duidelijk nee). Op een gegeven moment zit het zo in je systeem en ben je zo blij met je nieuwe gewoonte dat het steeds makkelijker wordt om nee te zeggen tegen verleidingen.

Train jezelf

De tegenhanger van het Manasbrein is het Buddhibrein. Dit brein is je intellect, je innerlijke waarheid en weten. Yogi proberen dit Buddhibrein te laten overheersen en het Manasbrein meer op de achtergrond te plaatsten. Dit kun je trainen door bijvoorbeeld meditatie. Mediteren is dus ook een hele goede manier om van je slechte gewoonten af te komen. Hier zal ik later nog wel eens wat over schrijven.

Je wilskracht kun je trainen zoals een spier. Door niets te doen zal je wilskracht alleen maar slapper worden, maar wanneer je actief je doelen probeert na te jagen, met alle tegenslag die je tegenkomt, wordt het sterker. Jij wordt sterker. Denk bij de volgende hobbel daaraan terug, het helpt je vast om er beter doorheen te komen.

Je hebt altijd een keuze

Moraal van dit verhaal is dat je altijd zelf de keuze hebt over wat je doet met je gedachten of gevoelens. Kies je ervoor om erin mee te gaan of zeg je, dankjewel, ik zie/hoor/voel dit signaal, ik herken je als een suggestie van buitenaf en ik kies ervoor om er niets mee te doen. Ik heb ervoor gekozen om …………… (vul in wat op jou van toepassing is, bijvoorbeeld; ‘geen snoep meer te eten’, ‘iedere dag te gaan wandelen’, ‘iedere dag te mediteren’ etc.) en deze gedachte of dit gevoel staat daarbij in de weg. Dankjewel, maar probeer het gerust bij iemand anders, vandaag kies ik ervoor er niets mee te doen. Het heeft mij geholpen mentaal sterker te worden en het helpt mij nog steeds.

YOU MIGHT ALSO LIKE

10 tips om je kilo’s onder controle te houden in december
December 09, 2016
Hoeveel koolhydraten zou je moeten eten per dag?
September 07, 2016
Het antidieetboek
July 28, 2016
De Real Meal Revolutie | Boekrecensie
March 24, 2016
Wanneer afvallen niet lukt
March 03, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *