Gekleurde rijstballetjes voor in de lunchbox


Lunchbox

 

Gisteren had ik iets nieuws uitgeprobeerd voor in de lunchbox van mijn dochter, gekleurde rijstballetjes. Het ziet er heel gezellig uit en het is eigenlijk heel eenvoudig te maken. Deze lekkere rijstballetjes zorgen voor een goede dosis energie en doordat de rijst afgekoeld is bevatten ze ook nog eens resistant starch wat een gezonde darmflora in stand helpt te houden. Win, win!

Tegenwoordig kun je bij de meeste notenzaken of zelfs bij de xenos gevriesdroogd fruit en groentechips kopen. Ook bij de natuurvoedingswinkel heb ik gevriesdroogd fruit gezien zoals frambozen, aardbeien. Bij de Xenos zag ik ook nog gevriesdroogde appel, peer en banaan. Bij mijn notenbar in de Markthal (Rotterdam) zijn er ook verschillende varianten te koop.

Ik vind de groentechips en gevriesdroogde groeten en fruit ideaal als snack voor op feestjes of tussendoor, maar je kunt er ook leuke andere dingen mee doen. Zo heb ik ze voor dit recept tot poeder fijngehakt in een keukenmachine. Dit poeder kun je gebruiken als topping voor je ontbijtjes of desserts of rol er je zelfgemaakte chocolade(bonbons) strooien of noten- of rijstballetjes door. Het is fantastisch als topping of dip voor je ijs. De smaak is licht zoet, maar wanneer je er zout aan toevoegd (na het fijnmalen) wordt het hartig. Je kunt er eigenlijk alle kanten mee op, dus leef je uit. Kies in ieder geval wel de gevriesdroogde variant en bijvoorbeeld niet de taaie gedroogde appel, dat maalt niet zo makkelijk tot poeder.

Zo maak je het groente- of fruitpoeder

Voor dit recept koos ik deze gevriesdroogde groentechips (zonder zout) en groentechips met bieten, zoete aardappel en pastinaak (als ik het goed onthouden heb). Beide zakken waren 200 gram per stuk en daar doe je voor het groentepoeder heel lang mee.

Je kunt natuurlijk ook voor gedroogd fruitpoeder gaan, kies dan bijvoorbeeld een mix van frambozen, aardbei en appel.

Gevriesdroogde groentechips

 

Vervolgens maalde ik het tot poeder in de keukenmachine (kleine blender), door het een paar keer kort te pulseren. Ik koos een paar stukjes uit met mooie felle kleuren, van alles wat.

Groentechips fijnhakken

 

Fijngehakte groentechips

Deze hoeveelheid bleek teveel, ik kreeg een heel fijn poeder. Op zich niet verkeerd, maar ik wilde meer kleurverschil zien. Dus probeerde ik het nog eens, dit keer met twee gevriesdroogde sperziebonen, een oranje chipsje en een bietenchipsje, wat resulteerde in dit:

Grofgehakte groentechips 2

Perfect! Prachtig he die kleuren.

Poeder fijn en grof

Nog even de poeders naast elkaar. Beiden erg leuk om mee te decoreren, voor de rijstballetjes koos ik de rechter.

Zo maak je de rijstballetjes

Kook sushirijst gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Laat het een nachtje afkoelen in de koelkast.
Rol er kleine balletjes van (ter grootte van een walnoot in de dop is mooi).
Doe wat groentepoeder (ik gebruikte de grove variant van hierboven aangevuld met wat zout) in een bakje en rol er het rijstballetje door.
Herhaal tot het balletje helemaal bedekt is, druk het balletje er eventueel wat dieper in voor een betere hechting, en klaar ben je.
Herhaal tot je genoeg balletjes hebt.

Kneed de rijst tot een balletje

 

Rol het rijstballetje door de grove gehakte groente

 

Mijn rijstballetjes heb ik lichtjes bedekt gehouden dit keer, maar je kunt ze natuurlijk ook helemaal bedekken, je hebt er alleen wat meer geduld en poeder voor nodig. 🙂

 

Lunchbox

Het eindresultaat, de rijstballetjes in de lunchbox van mijn dochter.

YOU MIGHT ALSO LIKE

Chili sin carne
September 11, 2017
Notengranola
May 15, 2017
One pot met haloumi, aardappel en spinazie
April 06, 2017
Review TANTE TOOS Suikerloos RAW SWEETS Workshop
March 13, 2017
Soep van geroosterde paprika en tomaten
March 08, 2017
Super lekkere Eggnog | sugar alert!
December 26, 2016
Surinaamse pindasoep met tomtom
December 12, 2016
Snelle groentesoep met harissa
November 14, 2016
Chocolade-avocadomousse op een laagje van zoete pompoen
November 06, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *