Krijg meer voor elkaar met deze kleine aanpassing


Ben je op zoek naar een manier om meer voor elkaar te krijgen, je (werk)prestaties te verbeteren of wil je meer focus? Een kleine aanpassing kan net het verschil maken. We zien ze regelmatig voorbij komen, mensen die het allemaal voor elkaar hebben. Een goede baan, gezin, succesvol en ook nog eens actief in een vereniging (of twee). Ze lijken wel energie voor tien hebben en zijn een stuk productiever dan jij ooit zal worden. Denk je. Want ik heb een geheimpje voor je, jij kunt net zo succesvol worden als zij.

Zeker van bekende succesvolle mensen willen we graag weten wat ze doen en wat wij zouden kunnen kopiëren om ook de top te bereiken. De meeste mensen die het gemaakt hebben, hebben een ding gemeen; hun ochtendroutine. Ze staan vroeg op en hebben een vaste routine.

Zorg voor een vaste routine

Een vaste routine is heel belangrijk om iedere dag opnieuw veel voor elkaar te krijgen. Het geeft rust waardoor je beter kunt presteren en zorgt voor meer focus. Maar welke routine is het beste en is dat niet per persoon verschillend? De oude Chinezen ontdekten dat ieder lichaam staat op eenzelfde manier afgesteld staat. Onze organen zijn volgen iedere dag opnieuw een vast patroon op waarop ze actief en minder actief zijn. Jost Sauer , een Australische lifecoach, verwekte die kennis in een handig overzicht waarin je precies kunt zien op welke tijdstippen je het beste kunt eten, bewegen, werken en ontspannen. Dus ongeacht of je nu een ochtendmens of een avondmens bent, je organen houden er in ieder geval geen rekening mee.

Volgens de leer van de Oude Chinezen is de beste tijd om op te staan ergens tussen 5:00 en 7:00 uur ’s ochtends, op het moment dat je darmen actief worden en de yang tijd begint. Yang staat voor actieve energie en warmte, het moment om in beweging te komen en dus op te staan. Ook binnen de Ayurveda (de kennis en leer van het leven volgens de Indiase filosofie) wordt geadviseerd om tussen 5:00 uur en 7:00 uur op te staan (rond zosopkomst). Je lichaam is er op ingesteld om vroeg wakker te worden en actief te worden.

Zelf merk ik ook veel verschil wanneer ik voor of na 8 uur opsta. Wanneer ik na 8:00 uur mijn bed uit kom ben ik minder goed vooruit te branden. Terwijl als ik voor 7:00 uur uit bed ben, of ik nou vroeg of laat naar bed ben gegaan de avond ervoor, ik me de hele dag veel fitter voel. Inmiddels heb ik gemerkt dat mijn ideale tijd om op te staan rond 6:00 uur ligt, dan heb ik de meeste energie en focus. Heb jij al ontdekt wanneer jouw beste tijd is om op te staan?

Jost Sauer’s chi cycle overzicht:

Chi Cycle Lifestyle by Jost Sauer

 

Routine voor meer focus

Vroeg opstaan heeft zo zijn voordelen. Je hebt doorgaans meer productieve tijd in de ochtend dan bijvoorbeeld ’s avonds. Dat het heel logisch is om ’s ochtends vroeg op te staan als je productiever wil zijn, maakt Hal Elrod duidelijk in zijn boek Miracle Morning (aanrader!). Het boek staat vol ideeen om je dag een kickstart te geven. Wil jij een goede productieve dag met meer focus? Begin je ochtend dan ook goed is het motto. Zo geeft hij een lijst van Life S.A.V.E.R.S, oftewel een serie van zes eenvoudige oefeningen die je dag een magische start geven. De zes oefeningen staan voor:

  • Stilte
  • Affirmaties
  • Visualisaties
  • Exercise (bewegen)
  • Reading (lezen)
  • Schrijven

Zes supertips om je dag mee te beginnen. In mijn dagelijkse leven tik ik de meeste in bovenstaand lijstje ook aan in de ochtend en wanneer het er een keer niet van komt, merk ik het echt aan mijn dag. Dan gaat het toch allemaal wat stroever of chaotischer.

Voor meer tips en een uitgebreide beschrijving van de Life S.A.V.E.R.S. raad ik je echt aan zijn boek te lezen. Je krijgt veel bruikbare tips. Het boek is bij de boekhandel verkrijgbaar voor € 12,50.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tools of Titans

Wil je nog dieper ingaan op de beste dagroutine en leven als de titanen van deze wereld, oftewel de mensen aan de top. Lees dan vooral ook eens Tools of Titans, het nieuwe boek van Tim Ferriss (bekend van het boek een werkweek van 4 uur). Een behoorlijk dikke pil boordevol waardevolle informatie over de routines, gewoonten en tips van meer dan 100 wereldiconen. To name a few: Peter Attia, Brené Brown, Paulo Coelho, Kevin Costner, Jamie Foxx, Wim Hof, Tony Robbins en Arnold Schwarzenegger.

Wat een waardevol boek, ideaal voor een nieuwsgierig aagje als ik dat altijd wil weten hoe anderen hun dag indelen. Het is nu eenmaal zo dat je in het leven altijd opnieuw je balans moet blijven vinden, een boek als dit geeft daar fijne inspiratie voor. Maar het is zeker ook een aanrader omdat het gewoon lekker geschreven is en je het boek niet in een keer van voor naar achter hoeft uit te lezen.

Tim Ferris geeft in het boek trouwens ook zijn eigen ochtendroutine prijs. Zo begint hij zijn dag met het opmaken van zijn bed (daar zit een hele filosofie achter), mediteren, beweging, zijn speciale titanium thee en schrijven. Erg leuk om te lezen en om van te leren!

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn ochtendroutine

Mijn ideale ochtendroutine (op dit moment) bestaat uit de dag beginnen met dankbaarheid. Dat klinkt misschien heel cheeky, maar naar goed voorbeeld van een van mijn teachers, Wayne Dyer, besloot ik het eens te proberen. Na een paar dagen was ik hooked, het doet echt iets met je wanneer je de dag begint met positiveit en inmiddels is het mijn gewoonte geworden om de dag zowel te beginnen als te eindigen met in ieder geval drie dingen op te noemen waar ik dankbaar voor ben (geweest) die dag. Vervolgens spring ik onder de douche, doe wat yoga, en drink ik een kop gemberthee. In een ideale situatie voeg ik er een meditatie aan toe. Maar meestal gebeurd dat later op de ochtend, nadat ik mijn dochter naar school heb gebracht.

Wanneer ik mijn dochter naar school heb gebracht begin ik eerst met werken en eind van de ochtend neem ik een pauze en maak ik bij mooi weer een wandeling (daar kan ik echt heel blij van worden), vervolgens lees en/of schrijf ik wat. Daarna volgt een brunch/lunch (ik ontbijt niet, maar eet hooguit wat fruit en/of noten in de ochtend). Na de lunch werk ik dan weer verder. Visualiseren doe ik ook, maar niet op een vast tijdstip, dat doe ik meer op korte momenten door de dag heen. Ik vind het wel een fantastische tool trouwens, zo goed dat ik er zelfs inspiratieavonden over geef.

Tips van Wayne Dyer om een goede ochtendroutine te starten

Voor wie denkt dat een ochtendroutine het echt niet gaat worden omdat je geen tijd hebt of ’s ochtends echt geen puf om eerder op te staan, geeft Wayne Dyer je een paar tips in dit artikel.

In het kort komt het hier op neer. Vind een reden om je gewoonte(n) te veranderen. Waar jij vroeg voor op wilt staan. Waar jij letterlijk je bed voor uit wilt komen. Iedere dag weer. Laat het zijn voor iets dat je een goed gevoel geeft. Voor iets waar je ook op de lange termijn lol in blijft hebben. Want wanneer je vroeg opstaat voor iets waarbij je je helemaal in je element voelt, dan is het gemakkelijk vol te houden.

Misschien moet je daarvoor wel eerst iets anders veranderen. 😉 Maar doe dat dan ook zeker. Niets zo erg als bij het opstaan al geen zin hebben om je bed ervoor uit te komen. En ik kan het weten, het breekt je uiteindelijk op. Mocht je hulp nodig hebben bij die verandering, ik ben er voor je!

Heb jij ook een vaste ochtendroutine? Of ben je geïnspireerd geraakt? Laat het me weten in een reactie hieronder! 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *