Krijg meer gedaan door een goede ochtendroutine


Ben je op zoek naar een manier om je (werk)prestaties te verbeteren of wil je meer focus. Neem je ochtendroutine eens onder de loep.

Over dagroutines is al veel geschreven, een beetje googelen levert al ruim 6 miljoen resultaten. Toch blijft het erg interessant om te lezen hoe een ander zijn of haar leven inricht. Zeker van bekende succesvolle mensen willen we graag weten wat ze doen en wat wij zouden kunnen kopiëren om net zo succesvol te worden. Wie op zoek is naar meer focus of betere (werk)prestaties, meer progressie of gewoonweg meer wil bereiken in het leven zou eens kunnen overwegen om een goed ochtendritueel te starten.

Routine voor een betere gezondheid

Misschien heb je je al eens afgevraagd wat de ideale dagroutine zou zijn voor je gezondheid? Op welke tijdstippen je het beste kunt eten, bewegen, werken en ontspannen? De oude Chinezen vroegen zich dat ook af en vonden daarop het antwoord. Maar zoals dat vaak gaat met oude geschriften, zijn die adviezen voor ons tegenwoordig niet zo helder meer. Jost Sauer vond daarvoor een oplossing en creëerde een handig overzicht. In het overzicht kun je direct zien welke tijdstippen van de dag in verband staan met je organen. Dit is wijsheid die al eeuwen bestaat en wanneer je merkt dat jouw dagroutine momenteel niets of te weinig voor je gezondheid doet, zou je eens een paar dagen de routine die de oude Chinezen adviseren kunnen volgen.

Jost Sauer’s chi cycle overzicht:

Chi Cycle Lifestyle by Jost Sauer

 

Routine voor meer focus

Is je gezondheid eigenlijk wel prima, maar zou je wel wat meer voor elkaar willen krijgen (in je werk bijvoorbeeld). Of ben je op zoek naar meer focus, dan is de routine die Hal Elrod auteur van het boek Miracle Morning aanbeveelt zeker een aanrader. Het boek staat vol ideeen om je dag een kickstart te geven. Wil jij een goede dag? Begin je ochtend dan ook goed is het motto. Zo geeft hij een lijst van Life S.A.V.E.R.S, oftewel een serie van zes eenvoudige oefeningen die je dag een magische start geven. De zes oefeningen staan voor:

  • Stilte
  • Affirmaties
  • Visualisaties
  • Exercise (bewegen)
  • Reading (lezen)
  • Schrijven

Zes top aanbevelingen om je dag te starten. In mijn dagelijkse leven tik ik de meeste in bovenstaand lijstje ook aan in de ochtend en wanneer het er een keer niet van komt, merk ik het echt aan mijn dag. Dan gaat het toch allemaal wat stroever of chaotischer.

Voor meer tips en een uitgebreide beschrijving van de Life S.A.V.E.R.S. verwijs ik je naar zijn boek. De twaalf en een halve euro zijn het meer dan waard.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tools of Titans

Wil je nog dieper ingaan op de beste dagroutine. Lees dan vooral ook Tools of Titans, het nieuwe boek van Tim Ferriss (bekend van het boek een werkweek van 4 uur). Een behoorlijk dikke pil boordevol waardevolle informatie over de routines, gewoonten en tips van meer dan 100 wereldiconen. To name a few: Peter Attia, Brené Brown, Paulo Coelho, Kevin Costner, Jamie Foxx, Wim Hof, Tony Robbins en Arnold Schwarzenegger.

Wat een waardevol boek, ideaal voor een nieuwsgierig aagje als ik die altijd wil weten hoe anderen hun dag indelen. Misschien omdat ik zelf nog altijd de meest ideale balans probeer te vinden. Maar zeker omdat het ook gewoon lekker geschreven is en je het boek niet in een keer van voor naar achter hoeft uit te lezen.

Tim geeft in het boek trouwens ook zijn eigen ochtendroutine prijs. Zo begint hij zijn dag met het opmaken van zijn bed (daar zit een hele filosofie achter), mediteren, beweging, zijn speciale titanium thee en schrijven. Erg leuk om te lezen en om van te leren!

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn ochtendroutine

Hoewel ik dus nog altijd een beetje zoekende ben naar de ideale routine voor mijzelf, heb ik in de afgelopen jaren toch al iets van een vaste routine ontwikkeld. Zo begin ik mijn dag het liefst met positieve affirmaties of een bedankje aan het universum (geïnspireerd door Wayne Dyer), dat zeg ik op in mijn bed (al dan niet hardop), vervolgens wat yoga, een kop gemberthee en meditatie (dat laatste lukt meestal niet i.v.m. mijn overactieve dochter, dus dat verplaatst zich meestal naar later op de dag), daarna douchen en ontbijt maken voor mijn dochter (ik eet zelf later op de ochtend wat fruit en heb mijn eerste echte maaltijd rond lunchtijd). Vervolgens breng ik mijn dochter meestal naar school.

Lezen en schrijven doe ik nadat ik mijn dochter naar school heb gebracht en geen andere dingen te doen heb (zoals lesgeven).

Wat ik heb gemerkt is dat wanneer ik rond 6:00 uur opsta, ik veel fitter ben gedurende de dag dan wanneer ik rond 7:30 uur opsta. Ook al maak ik hetzelfde aantal slaapuren ’s nachts. Ook is het veel gemakkelijker om me aan mijn ochtendroutine te houden wanneer ik vroeg opsta, maar dat is logisch omdat ik anders in tijdnood kom i.v.m. de schooltijden van mijn dochter. Het visualiseren wat zowel in het boek Miracle morning als Tools of Titans terugkomt heb ik nog niet toegepast, misschien moet ik dat ook maar eens proberen. 🙂

Tips van Wayne Dyer om een goede ochtendroutine te starten

Voor wie denkt dat een ochtendroutine hem echt niet gaat worden omdat je geen tijd hebt of ’s ochtends echt geen puf om eerder op te staan, geeft Wayne Dyer je een paar tips in dit artikel. Voor het geval je jezelf uiteindelijk toch over willen halen om het eens uit te proberen.

In het kort komt het hier op neer. Vind een reden om je gewoonte(n) te veranderen. Waar jij vroeg voor op wilt staan. Waar jij letterlijk je bed voor uit wilt komen. Iedere dag weer. Laat het zijn voor iets dat je een goed gevoel geeft. Voor iets waar je ook op de lange termijn lol in blijft hebben. Want wanneer je vroeg opstaat voor iets waarbij je je helemaal in je element voelt, dan is het gemakkelijk vol te houden.

Misschien moet je daarvoor wel eerst iets anders veranderen. 😉 Maar doe dat dan ook zeker. Niets zo erg als bij het opstaan al geen zin hebben om je bed ervoor uit te komen. En ik kan het weten, het breekt je uiteindelijk op. Mocht je hulp nodig hebben bij die verandering, ik ben er voor je!

Heb jij ook een vaste ochtendroutine? Of ben je geïnspireerd geraakt? Laat het me weten in een reactie hieronder! Ik lees het graag.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *