Wat zijn de gezondheidsvoordelen van hennepzaad?


Wist je dat hennepzaad een van de weinige volwaardige plantaardige eiwitbronnen in de natuur is? Eigenlijk is het geeneens een zaadje, maar een noot. Hennepzaad bevat net als soja alle essentiele aminozuren, maar wordt door ons lichaam een stuk beter opgenomen, wat het tot een betere vleesvervanger en eiwitbron maakt. Een goede reden om er eens wat meer over te weten te komen.

 

Hennepzaad bevat alle 9 essentiële aminozuren

Veel plantaardige producten bevatten eiwitten. Eiwitten worden opgebouwd uit aminozuren. Uit onze voeding halen we er 22, waarvan we er zelf 13 kunnen aanmaken in ons lichaam. 9 aminozuren kan ons lichaam niet zelf aanmaken en die moeten we dan ook via onze voeding binnenkrijgen. Die 9 aminozuren noemen we daarom essentiele aminozuren, omdat het essentieel is om ze uit onze voeding te halen.

Wanneer een voedingsmiddel alle 9 essentiele aminozuren bevat, wordt het een volwaardige eiwitbron genoemd. Hennepzaad bevat alle 9 essentiële aminozuren en is zo’n volwaardige eiwitbron. Voor een plantaardig voedingsmiddel is dat vrij uniek. Deze bevatten doorgaans een aantal essentiele aminozuren, maar vrijwel nooit alle 9. Dat is meestal voorbehouden aan dierlijke eiwitbronnen en daarom worden dierlijke producten ook vaak als de ultieme bron van eiwitten beschouwd. Het aminozuur dat meestal ontbreekt in plantaardige eiwitbronnen is het zwavelhoudende aminozuur methionine. Methionine is erg belangrijk om je lichaam gezond te houden. Het helpt o.a. bij de afbraak en omzetting van vetten, helpt het je lichaam vrij te houden van toxines en helpt (in combinatie met b-vitaminen) je haar en nagels gezond en sterk te houden.

Beter dan soja

Soja is ook een plantaardige eiwitbron die alle 9 essentiële aminozuren bevat en daarom is soja zo geliefd in de vegan en vegetarische community. Echter soja bevat dan wel alle 9 essentiele aminozuren, het is eigenlijk niet zo geschikt voor menselijke consumptie. Soja bevat o.a. protease- en trypsineremmers. Trypsine is een eiwitsplitsend enzym dat benodigd is om in je lichaam eiwitten af te breken. Producten met trypsineremmers houden deze eiwitvertering tegen waardoor je lichaam alsnog geen eiwitten kan opnemen. In ernstige gevallen kan er, bij onvoldoende eiwitten in de voeding, zelfs een tekort ontstaan. De remmers in soja kunnen door langdurige en flinke verhitting deels worden afgebroken, maar dat zorgt er tegelijk voor dat de aminozuren ook beschadigen. Alleen door middel van fermentatie technieken kunnen de remmers goed teniet worden gedaan, soja in de vorm van natuurlijk gefermenteerde tempeh, miso of natto is dan ook als enige aan te bevelen. Hennepzaad bevat geen trypsineremmers wat het tot een betere eiwitbron maakt dan soja.

Wat zit er nog meer in

Naast eiwitten (circa 10 gr. per 3 eetlepels) bevat hennepzaad ook nog vezels (circa 2 gram per 3 eetlepels) en is het een goede bron van mineralen zoals magnesium, calcium, fosfor en kalium. Oh ja, en je hoeft niet bang te zijn dat je er high van wordt, hennepzaad bevat geen THC. Het komt wel van de cannabisfamilie, maar niet van de marihuanaplant. De smaak is ook prima, die ligt een beetje tussen een mix van pijnboompitten en zonnebloempitten in. Door de vrij neutrale smaak kun je het gemakkelijk toevoegen aan je gerechten (liefst onverhit).

Omega-3 vetzuren

Ondanks dat hennepzaad ook wordt aanbevolen voor zijn goede vetzuren (het bevat verhoudingsgewijs veel meervoudig onverzadigde vetzuren zoals omega-3 vetzuren en GLA) is het niet het beste product om je omega-3 voorraad mee op peil te houden. De omega-3 vetzuren in hennepzaad bestaan namelijk uit alfa-linoleenzuur (ALA). Weliswaar een essentieel vetzuur, maar een vorm die in ons lichaam slechts beperkt omgezet kan worden tot de omega-3 varianten (EPA en DHA) die voor onze hersenen worden gebruikt. ALA wordt eigenlijk met name gebruikt voor het generen van energie in ons lichaam. Als vegan/vegetarier kun je dan ook beter niet op hennepzaad bouwen voor een gezond brein, maar haal je je omega-3 bij voorkeur uit alpenolie.

Het nieuwe wondermiddel?

Ik ga je niet vervelen met halleluja verhalen over hennepzaad, ondanks dat het in Azie al eeuwen als medicinaal voedingsmiddel wordt gebruikt. Hennepzaad is een mooi product, maar een normaal mens eet er geen 100 gram van per dag, dus denk niet dat je met hennepzaad direct aan al je tekorten werkt als plantaardig eter. Hennepzaad is desalnietemin een mooie aanvulling op je eetpatroon (zeker wanneer je uitsluitend plantaardig eet) en het is daarnaast ook gewoon lekker. Dus loop volgende keer in de supermarkt niet te snel voorbij het schap met superfoods, maar graai gerust eens zakje mee voor in je boodschappenmandje.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

bronnen

Callaway J.C., Hempseed as a nutritional resource: an overviewKluwer academic publishers, 2004; 140: 65–72
Gerster, H., Can adults adequately convert alpha-linolenic acid (18:3n-3) to eicosapentaenoic acid (20:5n-3) and docosahexaenoic acid (22:6n-3)?. Int. Journal for Vitamin and Nutrition Research, 1998;68(3):159-73.
Brenna, J.T., Efficiency of conversion of alpha-linolenic acid to long chain n-3 fatty acids in man. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2002; 5(2):127-32.
Lane K1, Derbyshire E, Li W, Brennan C. Bioavailability and potential uses of vegetarian sources of omega-3 fatty acids: a review of the literature. Crit Rev Food Sci Nutr., 2014; 54(5):572-9. doi: 10.1080/10408398.2011.596292
Cunnane SC1, Ryan MA, Lin YH, Lim SY, Salem N Jr., Suckling rats actively recycle carbon from alpha-linolenate into newly synthesized lipids even during extreme dietary deficiency of n-3 polyunsaturates. Pediatr Res. 2006; 59(1):107-10.
Daniel, K.T., The whole soy story, 2005; chapter 16: protease inhibitors – Tryping on soy pg. 195-212.

YOU MIGHT ALSO LIKE

One pot met haloumi, aardappel en spinazie
April 06, 2017
Review TANTE TOOS Suikerloos RAW SWEETS Workshop
March 13, 2017
Soep van geroosterde paprika en tomaten
March 08, 2017
Surinaamse pindasoep met tomtom
December 12, 2016
Snelle groentesoep met harissa
November 14, 2016
Chocolade-avocadomousse op een laagje van zoete pompoen
November 06, 2016
Kokosmeelkoekjes | receptenruil
October 20, 2016
Zadencrackers met sesam en hennepzaad | vegan
September 28, 2016
Hoeveel koolhydraten zou je moeten eten per dag?
September 07, 2016

2 Comments

Maartje
Reply 22 september 2016

Bedankt voor de info!!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *