Je emoties de baas in 2 minuten


Ken je dat? Je dag begon zo goed, maar toen die nare collega van de administratie een rot opmerking maakte was meteen je dag verpest. Eigenlijk begrijp je er niets van, net alsof jou het iets kan schelen wat hij vindt. Maar ergens raakt het je en nu kom je er niet van los.

Of je staat in de rij bij de kassa en voor je voegt iemand zich bij de persoon voor jou in de rij, met een enorme boodschappenmand vol spullen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat terwijl jij al op een strak tijdschema zit. Of je telefoonrekening valt ineens dubbel zo hoog uit, net nu je je vakantie betaald hebt en er eigenlijk even geen extra geld over is voor die onaangename verassing.

Van het ene op het andere moment is je dag verpest. En ondanks dat je er niet aan toe wilt geven, lukt het je niet om het zo een-twee-drie terug te draaien naar je onbezorgde of happy mood van daarvoor.

Nu zul je de ene keer meer van je stuk zijn door dergelijke situaties dan de andere keer. Maar hoe fijn zou het zijn als dit soort gebeurtenissen je bui niet meer hoeven te verpesten? Of dat je het gemakkelijk van je af kunt laten glijden en weer gewoon overgaat tot de orde van de dag?!

Vanaf vandaag gebeurd het je niet meer dat je dag verpest wordt door kleine tegenvallers. Want ik heb een tip voor je om jezelf volgende keer weer snel terug in je happy vibe te brengen.

Of je nu een sportfanaat bent of niet, je kent vast wel het time-out moment bij bijvoorbeeld basketbal. De coach roept de spelers bijeen en met de neuzen bij elkaar worden ze, in een soort van eigen bubbel, even uit het spel gehaald en overleggen ze de volgende stap.

Zo’n bubbel heeft een emotie regulerend effect. Je komt even los van de situatie en kunt er vanaf een afstandje naar kijken en zo kun je eenvoudiger de volgende stap bepalen of terugkeren naar je oorspronkelijke doel. Niet alleen tijdens sportwedstrijden, maar ook in jouw persoonlijke leven komt zo’n bubbel goed van pas. Lees hier hoe je voor jezelf een time-out bubbel kunt creëren (gebaseerd op de Target methode) en je dag niet meer hoeft te laten verpesten door een nare situatie:

  1. Ga even rustig zitten of liggen (in savasana) en adem een keer diep in en uit. Op je inademing bolt je buik op als een ballon en op je uitademing zakt je navel naar binnen. Houd je uitademing iets langer aan dan je inademing, adem bijvoorbeeld 4 seconden in en 5 tot 6 seconden uit.
  2. Probeer bewust te achterhalen wat ertoe leidde dat je bui omsloeg, voel wat er gebeurde op welk moment.
  3. Relativeer: Probeer vanaf een afstandje en als objectieve toeschouwer naar de situatie te kijken. Die collega heeft het misschien ook niet makkelijk op het moment en reageerde dat onbewust af op jou, die dame in de rij was zich er waarschijnlijk helemaal niet van bewust dat ze zich schofterig gedroeg en uiteindelijk bleek je toch nog op tijd te zijn, die rekening is misschien vervelend maar niet het einde van de wereld. Vaak hebben we de neiging om een negatieve situatie groter de maken dan dat ie in feite is. Door met een open hart of met humor naar de situatie te kijken besef je vaak al snel dat het eigenlijk allemaal wel meevalt.
  4. Nu je de negatieve emotionele trigger gevonden hebt is het weer tijd om over te gaan tot de orde van de dag. Wanneer je je er niet gelijk kunt toezetten om maar gewoon door te gaan, neem dan een paar minuten de tijd om je favoriete nummer te beluisteren, een grappig filmpje op youtube te bekijken, een wandeling te maken of een vriendin te bellen om te vragen hoe het met haar gaat. Haal je aandacht af van wat er is gebeurd en stap weer terug in het nu.

 

Herhaal deze stappen iedere keer wanneer je merkt dat je verandert in een bloeddorstige draak of verdrietig hoopje door een stom voorval. Het is zo gemakkelijk om je dag te laten verpesten door kleine irritaties. Geef jezelf een paar minuten om je te concentreren op wat je voelt, laat al je gevoelens toe, voel ze en ervaar ze. Laat ze vervolgens weer los, relativeer ze, doe er niets mee en laat je gevoelens in ieder geval niet je volgende actie bepalen. Ga over tot de orde van de dag alsof er niets naars gebeurd is. Wanneer je dit regelmatig oefent zul je merken dat irritaties steeds minder grip op je hebben en wordt je leven een stuk aangenamer.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *