11 smaakmakers waarmee je je gerechten een boost geeft


Eten zonder pakjes, zakjes en met name bouillonblokjes vergt wel wat creativiteit in de keuken. Ben je niet zo behendig op dat gebied, maar wil je wel lekker (blijven) eten. Met deze simpele ‘tips & trics’ kun je je eenvoudige maaltijd omtoveren in iets speciaals.

Komijn en korianderzaad

Hoeveel gerechten ik al niet ‘gered’ heb met komijn en/of koriander. Laat de specerijen (heel of gemalen) meekoken in soepen of stoofgerechten, bestrooi je maaltijd met wat komijnzaad of rooster de zaden (voor een intensere smaak) en gebruik ze in curry’s. Komijn heeft een wat aardse, misschien wel houterige smaak. Deze omschrijving zal je waarschijnlijk niet naar de winkel toe laten rennen, maar in met name Mexicaanse, Aziatische of oosterse gerechten kan het echt het verschil maken tussen een volle of vlakke smaak. Net als komijn kan korianderzaad je gerecht enorm ophalen. Korianderzaad heeft een wat zoete smaak, in niets vergelijkbaar met de groene blaadjes die in de koeling bij de supermarkt liggen. De smaak heeft wat weg van venkel en wordt wat aardser wanneer je het zaad roostert. Het combineert geweldig met komijn, maar op zichzelf gebruikt kan het je gerecht net dat zoetje geven dat het nodig heeft.

Coconut amino’s, liquid amino’s, vissaus

Ik gooi deze allemaal even op dezelfde hoop, want ze zijn stuk voor stuk geweldige smaakmakers voor je gerechten en vergelijkbaar van smaak. Misschien had je moeder of oma vroeger wel een flesje maggi op tafel staan, dan begrijp je misschien wat ik bedoel als ik zeg dat deze sauzen je gerecht helemaal af kunnen maken. Een paar druppels (of in grote pannen) (thee)lepels van een van deze sauzen en het effect is als bij het gebruik van een bouillonblokje.

Coconut amino’s, verkrijgbaar online bij Unlimited health, is een sojavrije, glutenvrije, paleo, vegan en rauwe variant op de bekende zoute sojasaus. Liquid amino’s (van Braggs, ook verkrijgbaar bij unlimitedhealth.nl) is vegan, raw, glutenvrij en bijna hetzelfde als traditionele zoute sojasaus, maar dan zonder toevoegingen, tarwe of GMO soja. Vissaus (verkrijgbaar bij de Aziatische toko) wordt gemaakt van gefermenteerde vis en heeft een zoute umami-achtige smaak, zelfs de oude Romeinen gebruikten al vissaus al noemden ze het toen Garum. Probeer een vissaus met zo min mogelijk toevoegingen te vinden en het liefst eentje die minimaal 1 jaar gerijpt is.

Noten

Met wat (geroosterde) fijngehakte noten of pijnboompitten kun je je groenten of stoofgerecht mooi decoreren. Noten geven je gerecht een volle smaak en een lekkere bite, wat soms net de finishing touch kan zijn. Geroosterde pijnboompitten kunnen bijna net zo smaken als uitgebakken spekjes, lekker!

Granaatappelpitjes

Granaatappelpitjes geven je gerecht naast een friss-zoete smaak ook een prachtige roze-rode kleur. Heel mooi en lekker over een pittige (lams)curry of je salade, maar natuurlijk ook ideaal voor bij je dessert.

Gevriesdroogd fruit

Bij de (bio)speciaalzaak kun je het krijgen, gevriesdroogde aarbeien, frambozen of ander fruit. Maal ze fijn tot poeder om bonbons in te rollen, bestrooi er je cake of cupcakes mee of welk ander gerecht dan ook dat een beetje kleur en een zuurtje kan gebruiken.

Sumac

Sumac vind je bij de Turkse winkel. Het is een fijn paarsrood poeder van de vruchtjes van de Fluweelboom (Rhus typhina) en het smaakt zuur. Het is niet alleen lekker, maar ook prachtig over bijvoorbeeld humus, curry’s of geroosterd vlees en kan gebruikt worden in plaats van citroensap.

Kruiden

Natuurlijk mogen verse kruiden niet ontbreken in dit rijtje. Kies voor gehakte bieslook, frisse munt, peterselie of  koriander ter garnering en geef je (stoof)gerechten meer smaak met selderijblad, lavas (maggiplant), rozemarijn, tijm, oregano of salie. Kruiden doen het vrijwel altijd, je hebt er geen groene vingers voor nodig, dus reserveer een plekje in je vensterbank of op je balkon voor deze krachtpatsers, je kunt er niet genoeg van hebben.

Spekjes

Nee, niet die suikerbommen uit de supermarkt, maar gerookte spekblokjes van de slager. Bak ze uit en strooi ze over je groente of salade. Met een stukje buikspek maak je je stoofschotel trouwens ook een stuk rijker van smaak. Laat het gewoon meestoven en snijd het eventueel klein na afloop. Ik bak vaak een grotere hoeveelheid spekjes in een keer uit en vries ze in porties in voor wanneer ik minder tijd heb, werkt perfect.

Knoflook & ui

Met knoflook smaakt alles beter, vers of meegekookt, royaal of matig. Er is bijna geen (hartig) gerecht wat er niet lekkerder mee wordt.

Gebruik ui om je maaltijd op te fleuren. Snijd een ui in (halve) ringen en bak ze goudbruin. Serveer bij je maaltijd, het geeft naast een lekkere smaak het geheel meteen een heel andere uitstraling. Ook lekker: een schaaltje zuur van azijn met rauwe rode ui en peperreepjes (rode, groene of kies voor de extra spicy madame jeanette of adjuma peper) erbij.

 Asafoetida

Wel een ui- of knoflookachtige smaak, maar niet de nageur? Bij de Hindoestaanse toko kun je asafoetida in vaste vorm in een buisje of poedervorm in gele potjes (let op tarwe-alert!) vinden. Het geeft je gerecht een warme, wat ui-knoflookachtige smaak. Vraag ernaar bij de balie, het wordt ook wel hing of duivelsdrek (omdat de geur nogal penetrant is) genoemd. Gebruik er een klein beetje (echt een klein beetje, anders verpest je de smaak van het eten) van in je gerecht tijdens de bereiding.

Azijn en citroensap

Om je gerecht in balans te krijgen heb je soms wat zuurs nodig. Azijn en citroensap doet het natuurlijk geweldig in salades (samen met olie), maar wist je dat wat citroensap of azijn je soep of stoofschotel ook enorm kan ophalen. Ik gebruik vaak een paar druppels vers citroensap in de linzensoep, ik voeg het toe net voordat ik het opdien.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE

Witte bonen met venkel en tijm uit de slowcooker
March 14, 2016
Easy eimuffins voor in de lunchbox
March 09, 2016
Soep van aardperen met raapstelenpesto
February 26, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *