10 tips om je kilo’s onder controle te houden in december


Als je een beetje bent zoals ik, dan staat jouw kerstboom ook in vol ornaat de dag na Sinterklaas en zit je agenda in oktober al propvol met gezellige afspraken voor december. Weken van tevoren ben ik al aan het brainstormen (met mezelf) over het kerstdiner, dat vaak bij mij thuis plaatsvindt, en ben ik in de keuken uitgebreid allerlei lekkere gerechten aan het uittesten. Het is dan ook altijd weer spannend wat de weegschaal aangeeft aan het einde van de feestdagen. En ja, ik weet dat ze zeggen dat de kilo’s er tussen januari en december aankomen im plaats van andersom, maar in het verleden heb ik toch regelmatig het tegendeel bewezen. Totdat ik erachter kwam hoe ik mijn gewicht eenvoudig onder controle kon houden, zonder te diëten. Mijn top-10 tips deel ik vandaag met jou.

10 tips om je kilo’s onder controle te houden

Begin je dag goed

Jezelf overdag uithongeren om ’s avonds alsnog in die zak chips te duiken heeft natuurlijk helemaal geen zin. Begin daarom bij voorkeur met een stevig ontbijt en zorg ook voor een vullende lunch. Het helpt je lekkere trek tegen te gaan. Ben je geen ontbijter? Neem een stuk fruit ’s ochtends en zorg later alsnog voor een stevige brunch of lunch.

Eet drie grote maaltijden per dag in plaats van 6 kleine

Naar goed Ayurvedische gebruik (Ayurveda is een oude Indiase gezondheidsleer en bekend letterlijk ‘kennis van het leven’) geef je je spijsvertering na iedere maaltijd minimaal 3 tot 4 uur rust. Door continue te grazen heeft je lichaam niet de tijd om je maaltijd goed te verteren en ben je heel de dag met eten bezig, wat overgewicht juist in de hand werkt. In de winter is het verder belangrijk verwarmende maaltijden te eten (stoofschotels, zoetere en zoute smaken en voeg ook wat ongeraffineerde vetten toe aan je maaltijd). Op twee tot drie volwaardige stevige maaltijden per dag kun energiek de dag doorkomen zonder dat je telkens de behoefte hebt om naar iets lekkers te graaien. Het is misschien even wennen, maar al snel zul je de voordelen ervan gaan merken.

Weeg jezelf vaker

Wegen is meten en met de weegschaal heb je je gewicht makkelijker in de hand (zolang je er regelmatig op gaat staan). Sta je normaal 1 keer per week of minder op de weegschaal, verhoog de frequentie in december naar 2x per week. Zo signaleer je sneller eventueel extra pondjes en houdt je jezelf vervolgens beter in toom. Weeg jezelf zoveel mogelijk op hetzelfde moment, bijvoorbeeld ’s ochtends direct na het opstaan.

Train je brain

Wist je dat je wilskracht kunt trainen zoals je spieren traint? Start met tegen jezelf te zeggen ‘hou vol’ op moeilijke momenten, doe ondertussen iets dat je afleidt van de situatie (werk je mail weg, ga stofzuigen, ga even wandelen) en na 15 tot 20 minuten zul je merken dat je behoefte aan die reep chocolade al een stuk minder is. Hoe vaker je jezelf traint hierin hoe sterker je wilskracht wordt. Begin vandaag nog met het trainen van je wilskracht en maak jezelf snel weerbaarder tegen verleidingen.

Eet alleen wat je echt lekker vindt

Kies jij bij het lopend buffet of een etentje ook altijd de verantwoorde keuze in plaats van wat je eigenlijk echt zou willen eten? Sla die sla volgende keer lekker over en laaf je gewoon aan die lasagne, maar eet langzaam en stop wanneer je vol zit. En belangrijker nog, geniet er echt van! Zo voorkom je tenminste dat je alsnog aanvalt op een lekkere snack nadien en je alsnog overeet.

Beweeg meer

Ga iedere dag een half uurtje (extra) wandelen. Zo verbrand je meer calorieën waardoor een extra snack zo nu en dan in december niet gelijk op je buik of dijen gaat zitten. Als bonus helpt het je ook nog eens om je energieker te voelen en wanneer je de extra beweging in kleine delen over de dag verdeeld, houd je er ook nog eens je lekkere trek mee controle, aldus recent onderzoek. Andere manieren om meer te bewegen zijn bijvoorbeeld:

  • de fiets pakken in plaats van de auto
  • je auto twee straten verder parkeren en een stukje lopen naar je afspraak
  • de spullen die je normaal op de trap legt om later mee naar boven te nemen direct naar boven brengen
  • is de bus er nog niet? Loop alvast door naar de volgende halte
  • ga op je werk koffie halen op een andere verdieping of neem gelijk een rondje mee voor je collega’s
  • ga tijdens de lunch naar buiten
  • stofzuig en dweil een keer extra, zeem je ramen of neem die koelkast onderhanden

Neem gerust dat dessert

Tenminste als je dat normaal ook doet tijdens een etentje. Of beter nog, misschien kun je een dessert delen, het is heel normaal om in een restaurant om een extra lepel te vragen voor 1 dessert. En kies dan wel echt een lekker dessert zodat er ook van geniet en eet de helft (ook als je niet deelt). December bevat nu eenmaal meer feestjes dan andere maanden, dus don’t overdo it.

Drink geen calorieën

Inkoppertje deze, maar zeker in december is het veel verleidelijker om te gaan voor lekkere drankjes. Kies liever voor (kruiden)thee of water of drink om en om je favoriete drankje en een glas water. Zo halveer je in ieder geval de calorieën. Ga niet voor light, onderzoek geeft aanwijzingen dat kunstmatige zoetstoffen net zo goed dikmakers zijn.

Drink meer water

Vaak hebben we geen honger maar dorst. Regelmatig water drinken zorgt ervoor dat je minder snel trek krijgt. Drink ook een groot glas water voor het diner. Water vult enorm en door het drinken van een groot glas water vlak voor het eten zit je sneller vol en eet je minder.

Houd een excuusdagboek bij

Noteer in een schriftje (of de notities in je telefoon) welke excuses jij telkens gebruikt om meer te eten dan goed voor je is. Door het direct op te schrijven op je ‘zwakke’ momenten haal je jezelf gelijk even uit je impuls, het geeft je inzicht in je gedrag en door je excuses te herkennen kun je je oude overtuigingen gaan ombuigen naar nieuwe betere.

 

De feestdagen zijn er om plezier te hebben en om samen te genieten van elkaar en van lekker eten. Doe dat vooral en houd bovenstaande tips in gedachten als je niet rollend januari in wilt gaan.

YOU MIGHT ALSO LIKE

Hoeveel koolhydraten zou je moeten eten per dag?
September 07, 2016
Het antidieetboek
July 28, 2016
Verander je gewoonten met yoga
April 25, 2016
De Real Meal Revolutie | Boekrecensie
March 24, 2016
Wanneer afvallen niet lukt
March 03, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *